’s Werelds eerste backflip met een Ténéré 700

De Ténéré 700 verlegt opnieuw de grenzen

We wisten al dat de Ténéré 700 in staat was om de wereld rond te rijden, de hoogste bergpassen over te steken, de zwaarste en meest competitieve rally’s te winnen en zelfs te presteren op motorcrosscircuits, trial en enduro. Maar waarom zou je het daarbij laten? Een gebied dat tot nu toe nog niet is verkend met de Ténéré was freestyle motorcross, en zeker niet een van de moeilijkste trucs van allemaal: de backflip!

De Ténéré 700 kan echt alles aan

Tot vandaag was een backflip een huzarenstukje dat nog nooit eerder was gedaan op een Ténéré en het is vooral moeilijk vanwege de grootte van de motor, die bijna twee keer zo groot is als de crossmotoren die je normaal gesproken in FMX tegenkomt.

De ervaren rijder Jérémy Rouanet ging de uitdaging aan. Meteen Ténéré 700 die met veel zorg was geprepareerd in de werkplaatsen van hetTénéré Yamaha Rally Team, voorzien van een groot aantal GYTR-accessoires en een Akrapovič-uitlaat, kon Rouanet de backflip perfectioneren na slechts een paar weken training!

De motorfiets

De machine die voor deze gelegenheid werd geprepareerd, was gebaseerd op de Ténéré 700 Rally Edition en werd tot in de puntjes gemodificeerd door het Ténéré Yamaha Rally Team, dat hem uitrustte met een reeks GYTR accessories.

Ontdek de Adventure modellen

GYTR Accessoires

  • Titanium voetsteunen (GYTF74000000)
  • Koppelings deksel (GYTE51000000)
  • Luchtfilterhouder (GYTE44010000)
  • Luchtfilter set (GYTE41C00000)
  • ECU Stage 1 (GYTH591A0000)
  • Kroonsteel kit (GYTF34050000)
  • KYB voorvork 48 mm (GYTF31000000)
  • Akrapovič uitlaat (907983310400)
  • Sticker kit

Overige accessoires

  • TracTive schokdemper
  • KYTE velgen
  • Michelin Desert banden

Aanpassingen

  • Zadelschuim 1,5 cm ingesneden
  • Openen van de zijkuipen
  • Groepering van de elektronica onder het zadel om ruimte te besparen en de steun op het frame voor de ‘seat grab’-manoeuvre te vergroten
  • Verwijdering van spiegels, richtingaanwijzers, kentekenplaathouder, handkappen, voetsteunen voor kentekenplaat en achterpassagier, kickstandschakelaar, kickstand, ABS-regeleenheid, lichtere lithiumaccu (2-3 kg) om ruimte en gewicht te besparen.

Door de aanpassingen is deze speciaal geprepareerde motorfiets uiteraard niet geschikt voor de openbare weg.

De rijder

Jérémy Rouanet, geboren in Narbonne, is een voormalig professioneel FMX-coureur: hij stopte met zijn profcarrière in 2019, op 39-jarige leeftijd, bijna 20 jaar nadat hij ermee was begonnen.

Op zijn 17e was hij de jongste Europese ruiter die een lange salto van meer dan 25 meter maakte en hij heeft talrijke deelnames aan de Red Bull X-Fighters, XGames, Nitro Circus, Night of the Jumps, Freestyle des Nations (2013) en talrijke internationale freestyle shows op zijn naam staan.

Hij is ook een regelmatige deelnemer aan de Minerve FMX met zijn YZ250.

Voor deze uitdaging droeg Jérémy Rouanet de volgende Yamaha Alpinestars MX rijkleding:

  • MX Jersey (A24RT113E00L)
  • MX Broek (A24RP107E034)
  • MX Handschoenen (A24RG105E00L)
  • Alpinestars Supertech M10 Helm
  • Alpinestars Tech 10 Laarzen